Smoothie.. med rødbede


Jeg har forkælet mig selv og købt et par bøger her op til barslen. Bog & Ide havde -20% på alle ikke-nedsatte bøger i torsdags og jeg fik derfor hevet Mads Bos High on Smoothies og Julia Lahmes Hvor lagde jeg babyen? med hjemSidstnævnte er vel nærmest et must-read for nybagte mødre - og dem, der snart er det. Jeg selv læste den for 5-6 år siden for første gang - dengang var der dog ikke skyggen af baby i sigte, selvom jeg allerede dengang var sammen med min kæreste.
Jeg købte smoothie-bogen selvom jeg faktisk synes, at jeg har ret godt styr på mit smoothie-shit efterhånden. Efter at have lavet den første smoothie fra bogen er jeg nu virkelig glad for at have købt den.
Normalt laver jeg mine smoothies syrlige - for hver eneste gang jeg kommer banan i, så synes jeg at de bliver kvalmende søde. Jeg tror nu, at det handler om at jeg ikke er skarp nok til at få balanceret smagen. I dag lavede jeg nemlig "Beat it" hvor banan indgår sammen en hulens masse andre ingredienser - og den var bare TOPlækker. Han kan noget ham Mads Bo.

(1 -gravid- person / 2 portioner)


Du skal bruge:

1/2 øko banan (de er små i det)
1/2 avocado
1/2 rødbede skåret i grove tern
3 cm skrællet ingefær
1 håndfuld frosne jordbær
1 håndfuld frossen spinat
2-3 dl rismælk
1 spsk. kokosolie (eller andet god olie)

Fremgangsmåde:

Læg de bløde og ikke-frosne ingredienser nederst, så blenderen har noget at få fat i. Jeg kørte først blenderen på is-knuse-programmet og derefter smoothie-programmet. Jeg var nødt til at stoppe undervejs, røre rundt og tilsætte lidt mere rismælk, og til sidst var den heeelt smoooth og cremet.

Top fx med chiafrø, revet kokos og mandler som her.



Min plan er at spise minimum 1 smoothie dagligt frem til fødslen - jeg tror at det vil være en god investering at få indtaget godt med grønt i den periode.