Godt med grøntsager - greenie

Jeg har efterhånden indtaget grønt i flydende form længe og min Wilfa-blender er blevet brugt flittigt. I lang tid lavede jeg smoothies så tykke at de kunne spises med toppings og ske - præcis ligesom yoghurt, som jeg jo ikke spiser længere pga. mælkeallergi.
De tykke smoothies er virkelig lækre - der er fx denne med bla. hindbær og squash eller denne med skovbær og spinat.
Siden juleferien hos mine forældre har jeg dog været mere til de helt flydende greenies eller smoothies. Dem laver min mor til perfektion - men jeg er efterhånden nået frem til en ganske udemærket udgave. Jeg laver den lidt på slum og stort set alt kan gå deri. Jeg putter dog ikke mørke bær i denne - men det er mest fordi kombinationen af grøn og blå/rød resulterer i en meget uappetitlig farve.
Greenien er syrlig - for sådan kan jeg bedst lide den. Er man til mere sødme, kan man med fordel tilsætte lidt banan.

(ca. 2-3 store glas)

Du skal bruge:
1/2 avocado
1 lille stykke ingefær (2-3cm)
1 lille æble
1 lille håndfuld frosne havtorn
1 håndfuld frossen broccoli
1 håndfuld edamamebønner
1-2 dl kokosmælk
Vand til det ca. dækker

evt.
1 spsk. hampeprotein
1/2 tsk spirulina

Fremgangsmåde:
Blend alle ingredienser til greenien er helt glat og cremet. Fortynd evt. med mere vand hvis du vil have den tyndere - eller tilsæt mere frugt for sødme.

TIP:
Jeg drikker hele balladen selv. Igår udgjorde greenien min frokost.
Frosne bær skal generelt have et opkog, men lige præcis havtorn bruger jeg fra frost. Har du set den busk de sidder på, forstår du hvorfor. De kan umuligt være plukket med beskidte hænder!
Frosne havtorn køber jeg i øvrigt i min lokale SuperBrugsen.

Har du en favoritopskrift på en smoothie eller greenie må du meget gerne dele den herunder.