Graviditet - om at få jern og kalk gennem kosten

Inden jeg blev gravid, var jeg ikke klar over de mange kosttilskuds-anbefalinger der er til gravide. Folinsyre er fx helt afgørende i starten af graviditeten - og det indtog jeg troligt hver dag i en Gravitamin-pille.


Jern
Fra uge 10 anbefales et tilskud af jern - og det har jeg troligt købt .. og kigget på hver eneste morgen i snart 14 uger. Jeg tog det lidt i starten, men helt ærligt, jeg er ikke på toppen over apotekets kosttilskud. Man skal ikke læse mange sundheds-artikler og -blogs for at blive en anelse skeptisk i forhold til hvor godt det egentlig optages i kroppen. I mit eget hovede kan jeg heller ikke lade være med at tænke på hvor meget ekstra skidt, der følger med i sådan en lille pille.
Jeg har ikke fået tjekket evt. jernmangel hos min læge, men jeg er hverken træt, mere forpustet eller har voldsom hjertebanken og jeg ved at babypigen i min mave vil tage hvad hun har brug for. Indtil videre sørger jeg derfor for at spise rigeligt af følgende fødevarer, der alle indeholder jern:
Jeg har læst at det er vigtigt at få godt med C-vitamin, da det hjælper på optagelsen af jern. Så blandt andet peberfrugter, bær og kål kan jeg vist godt skrue lidt ekstra op for.

Kalk
Har du fulgt bloggen længe så ved du at jeg ikke spiser mælkeprodukter - udover smør. Min jordmoder anbefalede mig derfor at tage et kalktilskud og pakken med kalkpiller står lige så fint ved siden af pakken med jernpillerne - begge urørte i månedsvis.
Jeg er nok lidt alternativ i min tilgang til mælk, da jeg tror ikke på at det er den vigtigste kilde til kalk. Derimod er jeg af den overbevisning, at hvis jeg spiser rigeligt med grøntsager og andre kalkholdige fødevarer så får jeg nok behovet dækket. Jeg fokuserer på:
For at optage kalcium er det vigtigt med D-vitamin og det har jeg tilgengæld ikke noget problem med at tage.

D-vitamin og Fiskeolie
Jeg spiser D-vitamin og fiskeolie fra Purepharma to gange om dagenD-vitamin tror jeg på, er vigtigt ift. immunforsvar og jeg kunne virkelig godt tænke mig en vinter uden de obligatoriske forkølelser. Purepharma koster en formue, men fiskeolien gør noget godt for min hud og jeg tror på, at det er meget mere virksomt at smøre olie indvendigt end udvendigt på huden.
- også ift. strækmærker.

Tager du kosttilskud og hvilke?