Om at koge sin egen fond..


Forleden dumpede der en lækker kogebog ind ad døren. Det drejer sig om Foodfanatics første kogebog "Foodfanatic Thai" som Politikens Forlag har sendt mig et anmeldereksemplar af.
Foodfanatic og Nadia, som driver bloggen, var en af de første madblogs jeg begyndte at følge. Hun har nogle superlækre opskrifter (og billeder) og det er også gældende i bogen.
Den første opskrift jeg har kastet mig over er en fond, der faktisk er meget basic og ikke har ret meget med thai at gøre.
Jeg har i en lang periode gemt skrog og ben fra hele Løgismose kyllinger og fra økologiske kyllingelår i fryseren. Sidste søndag blev skrog og ben forvandlet til fond - den første nogensinde i mit køkken.
Jeg tilsatte også et par kraftben fra økologisk kvæg, som jeg har købt til billige penge hos Mineslund.

(4 liter fond)

Du skal bruge:
3-4 liter vand (jeg brugte 3,5 liter)
1-2 kyllingeskrog (jeg brugte hvad, der svarer til ca. 2)
1-2 kraftben (jeg brugte 2)
1 stængel bladselleri
4 cm knoldselleri
2 små gulerødder
15 sorte peberkorn

Fremgangsmåde:
Skræl gulerødder og knoldselleri og vask blegselleri. Hæld hele molevitten i en stor suppegryde og bring det i kog. Fjern skummet fra toppen af gryden med en ske. Lad gryden småsimre i mindst 3 timer. Jeg lod den simre i 8 timer.
Si fonden og fordel den i isterningeposer og/eller fryseposer.

Jeg har kun smagt hurtigt på fonden, og den mangler helt klart (og selvfølgelig) salt. Nadia skriver at det for en sikkerheds skyld er bedst ikke at salte fonden inden den kommer i brug - for at undgå en oversaltet fond.