Lidt om økologi..

Jeg køber næsten udelukkende økologisk grønt og frugt - især efter jeg opdagede at Rema1000 er et super sted til det formål. Billigt og glimrende udvalg. Fx får man to økologiske avocadoer for 13-14kr. Det er virkeligt billigt!
Jeg faldt for nyligt over ovenstående oversigt. Den bruger jeg som vejledende huskeliste hvis jeg en dag er nærrig eller kun kan vælge ikke-økologisk frugt og grønt. Mango og ananas køber jeg nærmest altid i ikke-økologisk udgave.

I øjeblikket går jeg og leger med tanken om at bestille mine økologiske grøntsager online - og modtage dem i kasser. Jeg har tidligere prøvet Aarstidernes skønne kasser (Lokalkassen som jeg skrev om her og Lowcarbkassen som jeg anmeldte her).
Det jeg har i kikkerten er Øko til Folket og Odense fødevarefællesskab, der begge hitter ved at være r..billigt! Især sidstnævnte.
Øko til Folket går flere sammen og opretter en form for øko-fællesskab. Jo flere kasser, der bestilles - des billigere fragt. For 6 kasse eller mere er fragten kun 9kr pr. kasse. Der er, så vidt jeg kan se på deres hjemmeside, ikke allerede et fællesskab i nærheden af hvor jeg bor. Måske jeg skulle oprette et.
Én af ulemperne ved Øko til Folket er, at deres øko-grønt kommer fra hele verden. Ligesom det øko-grønt i supermarkederne som jeg plejer at købe - selvfølgelig.
Her er lokale fødevarefællesskaber som fx Odense fødevarefællesskab attraktive fordi det grønne er lokaltproduceret. - og samtidig billigt ikke at forglemme! For 100kr får man altså en pænt stor omgang grøntsager. Et medlemskab koster 100kr og så kræver det selvfølgelig at man er et aktivt medlem, fx at man tager en vagt ind i mellem. Det er den sidste del, der spænder ben for mig, eller i hvert fald har gjort at jeg ikke allerede - og med det samme - er sprunget ind i fødevarefællesskabet.

Er der mon nogen af jer, der har erfaringer med Øko til Folket eller Odense Fødevarefællesskab?