Forårsfornemmelser og kriblen i grønne fingre

Mine fingre kribler altid lidt ekstra når jeg kigger forbi denne blog, der er enormt inspirerende ud i have og dyrkning. Jeg har drømt om en køkkenhave, der præsterer mere end jordbær og krydderurter, de sidste 6 år. I år sker det! Det har været forberedt siden sidste år, hvor vi købte 6 pallerammer og malede dem sorte. Nu er de sat op. Se bare her:
Jeg har planer om at dyrke lidt af hvert i bedene. So far har jeg frø til spinat, ærter, squash, gulerødder + persille og koriander. Jeg vil også gerne dyrke grønne bønner, salat, purløg og dild.
Jeg kunne også godt tænke mig at dyrke en lille smule kartofler og har hørt om en ret genial opfindelse: Potato-pot. Idéen er at man dyrker kartofler i en dobbelt spand, som gør det muligt at høste kartofler kontinuerligt sommeren igennem. Den kan også fås i Silvan og lignende steder - og jeg kunne godt være fristet til at prøve det.

Jeg er ret velforberedt når det kommer til dyrkning i højbede. Jeg har købt økologiske frø og nærstuderet en rigtig fin bog om det at dyrke i højbede. Bogen er en gave fra Nyt Nordisk Forlag og den har været lidt af en bibel indtil videre. Jeg har slået op i den mange gange efterhånden og den er god som begynder-bog. Den indeholder bla. en fin lille oversigt til hvor mange squashplanter, gulerødder osv. der kan være i ét palleramme-højbed. Den oversigt skal jeg have nærstuderet inden jeg kaster frø i jorden. 

Og apropos jord - der mangler jo noget muldjord i de højbede! Alt andet er på plads, men det er sværere end jeg troede at finde muldjord til en rimelig penge i nærheden af Odense. Så hvis én af jer ligger inde med et tip sender jeg luftkys jeres vej. At betale over 1000kr for jord (JORD!) - det er mere end mit skabsnærrige hjerte kan bære.

To be continued..