Tanker om kost..

Da jeg startede med at blogge om at spise LCHF, gjorde jeg det af flere årsager. På det tidspunkt (der ligger ret præcist et år tilbage) var der flere LCHF-blogs, der:
- enten begyndte at eksperimentere med en anden kost
- fandt ud af at det at spise mere fedt og færre kulhydrater ikke fungerede for dem i længden
eller 
- helt stoppede med at blogge. 
På det tidspunkt var jeg ovenud begejstret for min kostomlægning til LCHF, der blandt andet gav mig mere - og stabil - energi og også havde medført et lille vægttab. Derfor undrede jeg mig over at det tilsyneladende var få bloggere, der blev ved med at spise og blogge om LCHF - og jeg besluttede at jeg ville lave en blog uden de store kost-eksperimenter og med LCHF som det faste omdrejningspunkt.

Paradoksalt nok, har min måde at spise på nu også ændret sig. Måske har du set at det samme allerede er sket hos Frk. Sveske og Vikki fra Fedtkanten.dk - begge har inviteret en del flere kulhydrater indenfor.
Jeg tør godt skrive på både mine, Vikki og Sveske's vegne, at det primært skyldes Anna Bogdanova's bog "SKYHØJ FORBRÆNDING". I bogen beskriver hun hvordan Low Carb-kost i længden kan medføre at forbrændingen går helt i stå. Jeg indrømmer blankt at jeg, første gang jeg læste det, var jeg fuld af skepsis: "Det kan da ikke passe" og "Hvordan kan det være skidt at skære ned på kulhydrater, når jeg har fået det så godt af det?". Det er siden gået op for mig at Anna nok har ret - i hvert fald for min krops vedkommende. Siden sidste sommer har jeg nemlig stødt og roligt taget 7-8kg på. Min vægtkurve ser nogenlunde sådan ud: 64kg før LCHF, 60kg efter den første måned og her et år efter 67-68kg. Der kan være mange grunde til den vægtøgning, men jeg har altså spist meget stringent (liberal) LCHF i det sidste år - det betyder at de gange jeg har spist alm. brød, slik eller kage kan tælles på én hånd. På den baggrund giver det god mening for mig, at min forbrænding er gået helt i stå - og at der er behov for en mindre kostændring.

Derfor har jeg i de seneste uger spist flere kulhydrater i form af mere frugt, lidt honning/sirup og endda havregryn (!!) som eftertræningsmåltid. Jeg spiser stadig mere fedt end de fleste, og jeg tror ikke at jeg vil kunne undvære det. Jeg udelukker næsten alle mælkeprodukter fra min kost og derfor er det skønt at have inviteret flere kulhydrater ind på min tallerken. Det gør det hele lidt sjovere, når fløde og creme fraiche ikke er en mulighed. Jeg spiser stadig LCHF, lige nu er det overvejende en mejerifri Low(er)CarbHigh(er)Fat - og i virkeligheden jo bare rigtig mad, lavet fra bunden med gode (og ofte) økologiske fødevarer.
Kombineret med træning fungerer den øgede mængde kulhydrater rigtig godt, men mere om det på et andet tidspunkt..

De næste dage står på weekendophold for mit vedkommende - og jeg glæder mig! Her står der nu ikke LCHF-mad på programmet :)