Jorbær/rabarber-grød


Jeg var heldig at score 2 bunder økologiske rabarber til 14kr pr. bund, forrige gang jeg var ude at handle. Det var heldigt for jeg ELSKER rabarber og er vild med deres syrlighed. Jeg har egentlig altid været mere vild med en syrlig smag end en sød  - på det punkt var jeg nok et usædvanligt barn, der spiste citronskiver og aldrig drak sodavand.
En særlig god ting ved rabarber er, at det faktisk er en grøntsag og derfor har den et meget lavt kulhydratindhold. Jeg er generelt ret sensitiv mht. frugt (og selvom rabarber er en grøntsag, så føles det lidt som en frugt for mig) og rabarber kan jeg spise helt uden mavepine! YES!
Fordi syrlighed falder i min smag, søder jeg ikke grøden ret meget. Så der skal tilføjes mere hvis du vil have en rigtig sød grød.
Jeg hentede inspiration her hjemme hos Xenia.

(4-6 portioner)

Du skal bruge:
200g frosne jorbær
500g renset rabarber i mindre stykker
0,5 dl. vand
1 vanillestang
2 spsk. sukrin gold

Fremgangsmåde:
Skrab vanillekorn ud af vanillestangen ved at flække den på langs. Bring vand, vanillestang+vanille korn, jorbær, og rabarber i kog og lad det simre mørt (ca. 15 minutter). 
Fisk vanillestangen op og blend grøden helt tyk og cremet. Rør sukrin gold i den varme grøde og smag evt. til med lidt ekstra.



TIP:
Servér med extra creamy kokosmælk (herunder lavet til chiagrød og toppet med paranødder) - det giver perfekt sødme til den syrlige grød. UHM!