Pulled pork uden sukker


Som jeg varslede den anden dag, har jeg haft en ordentlig økologisk nakkefilet i ovnen. Jeg har tidligere lavet pulled pork, men denne gang brugte jeg rene krydderier og ikke barbecue-krydderi som sidst. Vil man helt undgå sødning i rubben, kan man udelade sukrin. Jeg brugte en stærk paprika og derfor tilsatte jeg lidt sukrin. Jeg ville nok udelade det, hvis jeg brugte edelsüss paprika.
Normalt pudser man nakkefileten for det værste fedt, men da dette var en god økologisk udgave fra Økogårdene Skjern Enge har jeg ladet det hele blive på stegen.
Jeg lod stegen trække på køl natten over med dry rub på - det gør at smagen trækker ekstra godt ind i kødet. I princippet kan rub'en masseres ind i stegen om morgenen lige inden den kommer i ovnen.
Denne omgang pulled pork er den bedste jeg har lavet! En del af æren får øko-stegen. Kødet smagte så lækkert og den ferske steg lugtede overhovedet ikke da jeg tog den ud af forpakningen (jeg har noget med lugten af svinekød).

(6 store portioner)

Du skal bruge:
1 økologisk nakkefilet (2kg)




Dry rub
2 spsk. paprika
1 spsk. stødt spidskommen
1 spsk. røget paprika
1 spsk. stødt hvidløg
1 spsk. sukrin gold (kan udelades)
1/2 spsk. stødt chili
1/2 spsk. cayennepeber
1 tsk. havsalt
sort peber

Fremgangsmåde:
Bland dry rub-ingredienserne og masér det godt ind i kødet, så hele stegen er dækket.
Læg stegen i et fad, der passer i størrelsen, dæk med husholdningsfilm og sæt på køl natten over.



Næste morgen sættes ovnen på 100 grader (alm. ovn). Filmen fjernes og der stikkes et stegetermometer i stegen (sørg for at spidsen er nogenlunde i midten af stegen). Når stegen har nået en kernetemperatur på 95 grader C tages den ud og kødet trækkes fra hinanden med to gafler.



TIP:
Vend det trevlede kød i den fedt og saft som kødet har afgivet - det giver virkelig god smag!
Servér med en god omgang coleslaw, som på øverste foto.

Kød og sukrin gold er sponsoreret.