Boeuf Stroganoff LCHF


Inden den mejerifri LCHF-periode var der en del mælkeprodukter i køleskabet, der skulle bruges. Samtidig fandt jeg en pakke med øko oksekød i tern i fryseren og så lå aftensmaden lige for: Boeuf Stroganoff. Jeg støttede mig til Jane Faerbers opskrift i Mæt og Slank med LCHF, men brugte det jeg havde. Min opskrift kommer herunder.
Det smager afsindigt godt og mætter helt enormt meget!

(2-3 portioner)

Du skal bruge:
1 pakke øko oksekød i tern (350g)
1 pakke øko bacon i skiver (100g)
1 løg
1,5 dl. fløde (eller mere)
100g Philadelphia
1 spsk. tomatpuré
2 tsk sød paprika
1 tsk røget paprika
s & p

en stor klat smør

Fremgangsmåde:
Skær bacon-skiverne i tern. Smelt smør på en sautépande og steg bacon et par minutter inden du tilsætter løg (finthakket). Når baconen tager farve og løgene er bløde, lægges det til side.
Brun oksetern på panden med paprika (sød og røget). Hæld fløde, tomatpuré og Philadelphia på panden og lad retten småsimre i 45 minutter ved lav varme.
Smag til med salt og peber og juster evt. saucens tykkelse med lidt ekstra fløde.

TIP:
Servér med en frisk - gerne syrlig - salat, da kødretten er rigtig tung!
Her var den en spidskålssalat m. feta, valnødder og olie/eddike-dressing.